Huumoria eri kulttuureissa
Tässä artikkelissa käymme läpi huumoria eri kulttuureissa. Kaikkea sitä, mitä pidämme hauskana, on sosiaalisesti juurtunut kasvuympäristön vaikutuksesta. Huumorintajumme on juurtunut syvästi kansallisuuteen, yhteiseen näkemyksemme maailmasta ja normeista, jotka ovat meille niin tuttuja, mutta niin vieraita muille. Mutta huumorilla on syvempiä tasoja – komedian elementtejä, jotka ylittävät rajoja ja yhdistävät jotain universaalisti inhimillistä. Eron tunteminen voi olla avain yleisösi komediallisen mielikuvituksen vangitsemiseen riippumatta siitä, mistä he ovat kotoisin.
Tarvitseeko olla aina hauska?
Yksi universaali seikka on se, että ihmisen katsominen, joka yrittää liian lujasti olla hauska, ei ole melkein koskaan hauskaa, olitpa sitten mistä tahansa. Parhaimmillaan se on hauskaa vain säälittävällä, ironisella tavalla ja vasta sitten tietyissä kulttuureissa. Vaikka halumme viihdyttää saattaa saada meidät ajattelemaan jotain omituista ja luovaa, virhe voi nopeasti johtaa hankaluuteen ja katastrofiin. Helpoin tapa olla tylsä on yrittää olla hauska koko ajan.
Tämä on erityisen tärkeää, kun kyse on huumorista mainonnassa. Mikään ei ole huuhtelevampaa kuin TV-spotti, joka epätoivoisesti tarttuu vitsiin saadakseen yleisönsä mukaan ja viihdyttääkseen sitä. Kuten hyvänä esimerkkinä houkutteleva slogan Parhaimmat tuotepalkintojen arvonnat ja kilpailut voi olla huumoria itsessään, tai täysin siitä poikkeavaa. Tosin tässä tapauksessa Arvontamaailmasta löytyy netin parhaimmat arvonnat ja kilpailut! Mutta kun sinulla on hauska viesti kerrottavana ja kerrot sen rehellisesti, huomaat todennäköisesti työssäsi odottamattoman nokkeluuden. Katso tarina siitä, kuinka Old Spicen "Mies, mille sinun miehesi voisi tuoksua" -kampanja herätettiin henkiin. Tämä teos, joka käytännössä määritti virushuumorin markkinoinnissa, ei alkanut edes vitsinä.
Ennen kuin aloitat, kysy itseltäsi tärkeä kysymys: "Tarvitsenko todella huumoria, jotta saan viestini perille?" Kun paine olla hauska on poistunut, saatat huomata, että vitsit kasvavat orgaanisesti keskustelusta.
Mikä tekee jostain hauskan?
Huumorin moninaiset kulttuurierot huomioon ottaen on vaikea kuvitella, että on olemassa yleinen kaava sille, mikä tekee jostakin hauskasta. Huumoritutkimus laboratoriossa Boulderin yliopistossa Coloradossa he ovat kuitenkin onnistuneet tekemään vakuuttavan murron.
Peter McGrawin fantastinen TEDx-puhe osoittaa, että kaikessa hauskassa on aina kaksi osaa; sen on oltava uhkaamaton, ja sen on kumottava odotuksesi. Jos otat pois vitsiltä hyvänlaatuisen luonteen tai sen yllätyksen, päädyt johonkin, joka on parhaimmillaan hassua ja pahimmillaan suorastaan kammottavaa.
Kysyimme kouralliselta lahjakkailta ihmisiltä eri maista, kuinka he kuvailisivat huumoria kotona. Heidän vastauksensa antavat kiehtovan käsityksen kulttuurien välisistä eroista. Mutta enemmän kuin tämä, ne auttavat korostamaan yleismaailmallisia puolia siitä, mikä tekee asioista hauskoja.
Jos haluat lisätä huumoria työhösi, McGrawn kaava on loistava paikka aloittaa. Mieti tarkkaan, kuinka voit kumota yleisösi odotukset kevyellä ja uhkaamattomalla tavalla. Se, mikä yllättää ihmiset, vaihtelee kuitenkin hyvin todennäköisesti paikasta toiseen, kulttuurista toiseen. Siirrytään tutkimaan erilaisia tapoja, joilla vitsimiehet kumoavat odotukset kaikkialla maailmassa.
Rima huumorissa on alempi kuin uskotkaan
Teemme usein sen virheen, että ajattelemme, että huumori on performatiivista – että meidän on keksittävä jotain älykästä, törkeää tai provosoivaa saadaksemme jonkun nauramaan. Itse asiassa useimmat ihmiset ovat taipuvaisia pitämään asioita hauskoina. Kun tilaisuus on annettu, me kaikki haluamme nauraa. Tämä tarkoittaa, että ajatus ja ponnistelu, joka tarvitaan tilanteen tekemiseen hauskaksi, on paljon vähemmän kuin luulet. Pakottamisen sijaan sinun täytyy vain ymmärtää, miksi jokin voi olla hauskaa, ja antaa huumorin paistaa läpi.
Huumori Euroopassa
Sen monimutkaisen poliittisen historian ja laajan kulttuurien vaihtelun vuoksi on vaikea tiivistää eurooppalaista huumorintajua mihinkään pienempään kuin oppikirjaan. Siitä huolimatta on olemassa muutamia yhteisiä piirteitä, jotka yhdistävät meidät kaikki.
Ranskassa, Espanjassa ja Itävallassa alueellinen satiiri on erittäin suosittua, ja sitä ruokkivat usein piirien ja maiden väliset kilpailusuhteet.
Saksassa poliittinen satiiri ja sosiaaliset tabut ovat usein komedian ytimessä, kuten myös näppärä sanaleikki ja kaksinaamaisuus.
Britanniassa ihmiset tykkäävät nauraa itsellensä, ja suuri osa huumorista toimitetaan kertojan kustannuksella. Heillä on myös taipumus syvään ironiaan ja rakkausvitseihin, jotka työntävät sosiaalisesti hyväksyttävän rajoja.
Puolalaiset rakastavat katkeria ja sarkastisia vitsejä, joiden hienovaraisuus jää usein muiden kansallisuuksien huomaamatta.
Kaikista näistä erilaisista lähestymistavoista huumoriin yksi asia, joka sitoo meitä kaikkia, on satiiri. Meille Euroopassa komedia on tekosyy leikkiä ja pilkata niitä rakenteita, jotka pitävät meidät paikoillaan.
Huumori Aasiassa
Komedia juurtuu usein syvälle kieleen. Sinänsä Aasian mantereella vallitsevat valtavat kielelliset erot tekevät yhtäläisyyksistä kahden maan lähestymistavasta huumoriin erityisen harvinaisia.
Kiinalaisessa huumorissa vitsit on usein upotettu syvälle kiinalaisen kirjoitusjärjestelmän monitasoisiin merkityksiin, joissa käytetään merkkejä, jotka muuttavat merkitystään kieliopillisen kontekstin mukaan. Kiinan kieli on siksi täydellinen paikka fiksuille sanaleikkeille ja sanaleikkeille.
Myös japanilaisessa huumorissa käytetään usein sanaleikkejä, vaikka niitä kutsutaan usein "vanhan miehen" vitseiksi, joissa on huokauksia ja huokauksia. Japanilaiset myös rakastavat kertoa pitkiä, koomisia tarinoita, nimeltään Rakugo, joissa on typeriä hahmoja ja kömpelöitä sosiaalisia tekosyitä.
Intialainen huumori on monimuotoista ja vaikeasti havaittavissa, mutta se pyörii usein tiettyjen yksilöiden tai ryhmien paahtamisen ympärillä, etenkin kilpailevilta alueilta tai erilaisilla päivittäisillä käytännöillä. Kuulet myös todennäköisesti ihmisten intialaisissa pilaavan omia kulttuurikäytäntöjään ja perinteitään. tämä tapahtuu paljon todennäköisemmin nuorempien ihmisten ryhmissä, joille tietyt toiminnot näyttävät vanhentuneilta. Tyypillisissä perheskenaarioissa on myös suuri kierros, ja median huumori maksimoi tämän, koska sitä voidaan soveltaa yleisesti kaikilla elämänaloilla. Esimerkiksi televisiopoika, joka menee naimisiin "liian modernin" naisen kanssa, voi herättää tarpeeksi vitsejä kestämään useita kuukausia, ja ne perustuvat yleensä anopin ja minin väliseen kilpailuun, ja poika jää keskelle.
Koreassa koomikot leikkivät mielellään ajatuksella persoonista ja yhteiskunnallisista rooleista. He tekevät usein näytelmiä tehdäkseen hauskoja, mutta hyvää tarkoittavia havaintoja toisista.
Huumori Venäjällä
Vaikka venäläinen temperamentti voikin näyttää pinnalliselta tylsältä, se kätkee itse asiassa syvän rakkauden nauruun. Suuri osa venäläisestä huumorista on tiukasti sidottu kielen hienouksiin, joten sen kääntäminen voi usein olla erittäin vaikeaa. Pienellä selityksellä on kuitenkin mahdollista nähdä näppärän ja yllättävän venäläisen nokkeluuden paistavan läpi.
Huumori Yhdysvalloissa ja Kanadassa
Yhdysvallat ja Kanada ovat molemmat erittäin vaikuttavia viihteen alalla ja niillä on monipuolinen valikoima erilaisia komediatyylejä. Yleisesti ottaen voit kuitenkin odottaa, että Yhdysvalloista tuleva huumori on nopeatempoista, ja siinä on paljon peräisin stereotypioista ja etnisistä eroista. Amerikkalainen huumori rakastaa myös leikkiä normaalilta vaikuttavien tapahtumien absurdiudella tai lisätä absurdia arkipäivää. Sitä vastoin kanadalainen huumori keskittyy usein kevyeen satiiriin, ironiaan ja parodiaan.
Huumori Etelä-Amerikassa
Koska espanja ja portugali ovat vallitsevia kieliä Etelä-Amerikassa, suuri osa heidän huumoristaan jaetaan heidän eurooppalaisten serkkujensa kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö jokaisella maalla olisi omia ainutlaatuisia komedian makuja. Brasilialaiset voisivat kuvailla huumoriaan sarkastiseksi, kuivaksi tai pimeän puolen kosketukseksi. Meksikossa pilkkaa käytetään keinona purkaa jännitteitä ja rakentaa kiintymyssuhteita. Meksikolaiset ovat myös ylpeitä poliittisesta epäkorrektisuudestaan ja kyvystään tehdä valoa melkein kaikesta. Argentiinalainen huumori sen sijaan on täynnä viittauksia heidän historiaansa ja kansalliseen identiteettiinsä.
Yhteenvetona huumorista ympäri maailmaa
Huumori on vahvasti inhimillinen tapa. Se on tapamme osoittaa kiintymystä, rikkoa rajoja ja jakaa yhteisiä uskomusjärjestelmiä. Ja vaikka jonkun huumorintaju saattaa ensi silmäyksellä tuntua vieraalta, läpäisemättömältä tai suorastaan oudolta, vaatii vain hieman kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä, jotta voimme nähdä meissä kaikissa yhteiset piirteet. Jos tutkit huumoria eri puolilla maailmaa, älä koskaan ota sitä puhtaasti, vaan pyri aina ymmärtämään elementtejä, jotka tekevät vitsistä yllättävän mutta hyväntahtoisen. Ne voivat olla hienovaraisempia kuin aluksi näyttävät. Pidä tämä mielessä, niin olet hyvällä tiellä käyttämään huumoria maailmanlaajuisen brändimenestyksen saavuttamiseksi.