Ura sosiaalisen median parissa - Huumori vetoaa potentiaalisiin seuraajiin
Sosiaalinen media on tänä päivänä yksi tärkeimmistä markkinointikanavista, jonka avulla voit tavoittaa laajan kohderyhmän. Ura sosiaalisen median parissa onkin monen silmissä lupaava ja potentiaalisesti tuottoisa ala. Erityisesti huumorin avulla voit erottua joukosta ja saada potentiaaliset seuraajat mukaan tarinaasi, haitpa sitten yleisöä striimeillesi tai kuvillesi.
Huumori vetoaa ihmisiin ja hyvin kohdistettu vitsi voi olla ratkaiseva tekijä verkossa menestyvien brändien muodostamisessa. Huumori auttaa herättämään ihmisten huomion, mutta sen kanssa ei pidä leikkiä liian kevyellä otteella: ajankohtainen huumori tuo myös uskottavuutta brändille ja nousee helposti esille somessa.
Vaikuttajan vastuu yleisöään kohtaan
Some-vaikuttajan vastuulla on huolehtia siitä, että heidän yleisönsä saa laadukasta ja luotettavaa sisältöä. Heidän tulee myös olla tietoisia siitä, että he voivat vaikuttaa yleisönsä ajatuksiin ja kokemuksiin. Siksi heidän tulisi olla varovaisia ja harkita tarkkaan miten he viestivät sekä millaisia tuotteita ja palveluita suosittelevat.
Jos ajatellaan esimerkiksi erilaisista peleistä kiinnostunutta vaikuttajaa, on hänellä valta ohjata suosituksillaan liikennettä valitsemilleen sivustoille siinä missä ammattitaitoisilla arvostelijoillakin. Suositus saattaa olla kaikkien osapuolten hyöty: esimerkiksi sivusto https://www.parhaatcasinobonus.com tarjoaa mahdollisuuden saada pelaamiseen paljon lisäarvoa riskittömästi, mikä voi hyvinkin olla sellainen etu jota vaikuttaja haluaa tarjota myös seuraajilleen.
Hänen tulisikin mainostaa vain sellaisia tuotteita ja palveluita, joista on itsekin aidosti innostunut. Rahapeleihin keskittyneen vaikuttajan kohdalla on hyvän etiketin mukaista painottaa myös vastuullista pelaamista. Huolimatta siitä, että jokainen on vastuussa omista tekemistään, on hänen kuitenkin hyvä tunnistaa oma vaikutusvaltansa.
Millaista kohdeyleisöä haetaan?
Kun yleisöä lähdetään haalimaan, on hyvä pohtia tarkkaan millaisesta kohdeyleisöstä on kyse. Tämä vaikuttaa sekä kaikkeen julkaistuun sisältöön, että toisaalta myös yleisön kanssa jaettuun yhteiseen huumoriin. Suomalainen vaikuttaja voi miettiä esimerkiksi, onko hänelle parempi pyrkiä lyömään läpi kotimaisilla markkinoilla vai kansainvälisesti. Suomalaiset eivät nimittäin itse aina tunnista sitä, miten uniikkia suomalaisten keskinäinen huumori voi ajoittain olla, eikä se välttämättä vetoa yhtä kattavasti kansainvälisillä markkinoilla.
Erilaisiin ihmisryhmiin vetoaa ylipäätään erilainen huumori - Jopa eri ikäryhmien välillä on parempi heittää huulta erilaisista asioista ja erilaiseen tyyliin.
Yhteinen huumori auttaa rakentamaan yhteisöä
Kun suomalaista huumoria pidetään esimerkkinä, onkin helppo nähdä sen vaikutukset yhteisön siteiden vahvistamisessa. On lukuisia kansallisesti tiedettyjä vitsejä ja meemejä, jotka saattavat olla peräisin jopa kymmenien vuosien takaa mutta silti valtaosalle suomalaisista tuttuja.
Kun vaikuttajalle muodostuu oma yleisönsä, muodostuu myös heidän välilleen monesti omia sisäpiirivitsejään, joita tämän piirin ulkopuoliset eivät välttämättä ymmärrä. Jos vaikuttaja haluaa itse olla helposti lähestyttävä ja säilyttää lämpimät välit yleisönsä kanssa, on aina hyvä liike ottaa myös itse osaa näihin vitseihin ja vahvistaa niiden asemaa yhdistävänä, yhteisöllisenä tekijänä.
Sosiaalisen median kanavissa kannattaakin käyttää huumoria ja leikkisyyttä. Vaikuttaja voi kertoa tarinoita, jotka vetoavat potentiaalisiin seuraajiin ja puhuttelevat heitä. Kohdeyleisö on aina hyvä pitää mieltä vitsaillessa, sillä erityisen osuva vitsi kertoo myös vaikuttajan tuntemuksesta omaa yleisöään kohtaan.