Loot box: pelaajien käyttäytymisen ja riippuvuuden ymmärtäminen
Video- ja mobiilipelien pelaaminen on suosittu harrastus nykyään. Suomessa on yli 3,5 miljoonaa pelaajaa, sekä määrä vain kasvaa vuodesta toiseen. Markkinoilta löytyy tuhansia erilaisia pelejä roolipeleistä toimintapeleihin ja kasinopeleistä älypeleihin.
Lähes kaikkia pelejä on mahdollista pelata ilmaiseksi, mutta peliyritykset tekevät voittoja mikromaksuilla. Näihin lukeutuvat muun muassa erilaiset pelin sisäiset ominaisuudet ja satunnaispalkinnot.
Esimerkiksi kuka tahansa voi pelata ilmaiseksi kolikkopelejä https://mr.bet/fi/casino/type/slot -sivustolla, mutta lisäjännitystä pelaamiseen saa osallistumalla pelivalmistajan järjestämään turnaukseen, jossa on mahdollista voittaa pelin aikana yllätyspalkintoja.
Kuinka nämä loot boxit, eli yllätyslaatikot tai mikromaksut, vaikuttaa pelaajien käyttäytymiseen pelaamisen aikana?
Mitä loot boxit ovat?
Loot boxeilla tarkoitetaan videopeleissä tai nettipeleissä olevia virtuaalisia esineitä, yllätyslaatikoita tai muita vastaavia avaamalla saatavia virtuaalisia palkintoja. Pelistä riippuen nämä voi ostaa oikealla rahalla tai ansaitsemalla se suorittamalla pelaamalla vaaditut tehtävät.
Loot boxit voivat sisältää muun muassa seuraavanlaisia palkintoja:
● Tuotepalkinnon, joka tuo pelin sisäiseen hahmoon vaatteita tai muita varusteita.
● Erikoiskyvyt, jotka tuovat pelin hahmolle lisävoimia ja kyvyn kilpailla paremmin muita vastaan.
● Onnenpyörät, joista voi voittaa harvinaisempia virtuaalisia palkintoja muun muassa tuotepalkintoja, pelin sisäistä valuuttaa tai erikoiskykyjä.
● Yllätyslaatikot, jotka nimensä mukaisesti ovat täysi yllätys mitä ne pitävät sisällään.
Yhteistä näissä kaikissa on se, että pelaajat maksavat joko oikealla rahalla, pelin sisäisellä valuutalla tai saavat pelaamalla virtuaalisen tuotteen, jonka sisältöä he eivät tiedä etukäteen. Miten tämä sitten vaikuttaa pelaamiseen ja pelaajien käyttäytymiseen?
Loot boxien suosio pelaajien keskuudessa
Peliyritykset saavat nykyään suurimman osan tuloista pelien sisäisistä maksuista. Suurin osa suosituista peleistä on ilmaisia. Jos pelaaja kuitenkin haluaa hyötyä pelin kaikista ominaisuuksista, niin näistä lisäosista tulee maksaa. Näistä suosituimpia ovat nämä loot boxit, ja niitä löytyy lähes kaikista peleistä.
Nykyään tiedostetaan pelaamisen mukana tuomat riskit, ja siihen kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Se miten loot boxit vaikuttavat pelaajien käyttäytymiseen ei tiedetä tarkkaan, mutta niiden käyttöä pidetään kiistanalaisena. Voidaanko niitä pitää hauskana ja harmittomana lisäviihteenä vai lisääkö se pelaajien riskiä peliriippuvuudelle?
Yllätyslaatikot tuovat pelaamiseen jännitystä
Pelaamisella haetaan mukavaa tekemistä arkeen, mutta myös jännitystä. Teknologian kehityksen myötä pelit ovat kehittyneet valtavasti, ja markkinoilta löytyy valtavat määrät mielenkiintoisia pelejä.
Etenkin mobiilipelit ovat suosittuja pelaajien keskuudessa, kun niitä voi pelata kaikkialla missä nettiyhteys on mahdollinen. Peliyritykset joutuvat jatkuvasti kehittämään uusia tapoja markkinoida omia pelejä ja toimintaa. Pelit on mahdollista ladata ilmaiseksi, joten tuloja on saatava jollain muulla tavalla.
Pelaajat haluavat jännitystä, ja sitä on tarjolla juuri näiden loot boxien avulla. Niiden suosio perustuu muun muassa näihin seuraaviin asioihin:
- Lunastamalla yllätyspalkinnon, aivot täyttyvät mielihyvän tunteella, joka saa halun jatkaa pelaamista.
- Uteliaisuus vie mukanaan. Pelaaja haluaa kurkistaa mitä yllätys tuo mukanaan.
- Läheltä piti -tilanteet: Kun yllätyspalkintona saa melkein niin suuren palkinnon kun on kuvitellut, niin voitontahto kasvaa ja saa kokeilemaan uudelleen.
- Voittaminen lisää voitontahtoa. Yllätyspalkintoja saadessa pelaajat haluavat voittaa lisää, joten halu aukaista lisää yllätyslaatikoita kasvaa.
Loot boxit ja pelaaminen
Pelaamisesta tiedetään se, että se voi aiheuttaa riippuvuutta. On tärkeää muistaa pitää se aivan samanlaisena harrastuksena kuin lukeminen, lenkkeily tai salilla käynti. Pelaamisen ei pitäisi olla suuri osa elämää, vaan sen parissa tulee viettää aikaa vain aika ajoin.
Yllätyslaatikot ovat aiheuttaneet viranomaisissa ja asiantuntijoissa huolta siitä, että niillä huijataan tai käytetään rahallisesti pelaajia hyväksi. Toistaiseksi aikuisten pelaajien keskuudessa ei kuitenkaan ole huomattu mitään ongelmaa mikä liittyisi näiden yllätyslaatikoiden ostamiseen.
Nämä ovat viihdyttävä lisä pelaamiseen, mutta pelaajat hyödyntävät tätä mahdollisuutta yleensä vapaaehtoisesti. He haluavat kokeilla onneaan saadakseen pelaamiseen erikoistuotteita tai -kykyjä. Harvoin kuitenkaan tämä on syynä sille, että pelaaminen ei olisi enää omassa hallinnassa.
Pelaajien kannattaa kuitenkin aina ennen loot boxin avaamista pohtia, että onko sen yllättävä sisältö todella lunastamisen arvoinen. Kyse on loppupelissä peliyritysten tavasta tehdä toiminnasta kannattavaa.
Kohtuullinen video- ja nettipelien pelaaminen
Pelaaminen on koukuttavaa, ja pidemmällä aikavälillä siitä saattaa kehittyä riippuvuus. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että jokainen pelaaja olisi ongelmapelaaja. Tärkeää on tiedostaa sen mahdollisuus, sekä muistaa pitää terve tasapaino pelaamisen ja muun tekemisen välillä.
Siinä tapauksessa, jos pelaaminen ei ole omassa hallinnassa voi loot boxit olla houkuttelevia ja niihin voi tulla käytettyä enemmän varoja kuin olisi varaakaan. Kuten jo aikaisemmin mainittiin, niin nämä ovat erittäin harvinaisia tapauksia aikuisten pelaajien keskuudessa. Näissä tapauksissa pelkästään yllätyslaatikot eivät ole ajaneet tilannetta ongelmalliseksi, vaan taustalta löytyy paljon muitakin syitä.
Tasonousut ja -järjestelmät
Pelivalmistajat ovat kehittäneet pelin sisäisiä ostoksia ja ominaisuuksia, joilla pelaamisesta saadaan huomattavasti jännittävämpää. Koska pelaamisen riskit tiedostetaan, niin usein pelaamalla tai odottamalla on mahdollista saavuttaa monet yllätyslaatikon sisällöistä. Vaihtoehtoisesti ne voi lunastaa itselleen välittömästi.
Hyvin suosittuja peliyritysten käyttämiä tapoja ovat muun muassa nämä:
● Nousu seuraavalla tasolle ei ole mahdollista, ennen kuin on saavutettu tai lunastettu seuraava yllätyslaatikko.
● Pääset jatkamaan pelaamista tietyn ajanjakson jälkeen, tai voit lunastaa sitä jollakin tarjouspaketilla.
● Saat peruspelissä käyttöön vain rajatut peliominaisuudet, kun taas pelin sisäisillä ostoilla voit vahvistaa niitä.
Peleissä on jatkuvasti pieni painostus päällä lisäominaisuuksien hankkimiseen. Tämä kuitenkin on täysin jokaisen pelaajan päätettävissä mitä niistä haluaa oikeasti hyödyntää.
Pelaaja on oman pelin herra
Pelimaailma on täynnä virtuaalisia tuotteita, ominaisuuksia ja kykyjä, joihin on mahdollista upottaa omaisuuksia. Toisinaan on mukava tuoda pientä lisäjännitystä pelaamiseen, sekä lunastaa loot box omassa suosikkipelissä. Ennen kaupantekoa kannattaa aina pohtia onko se todella kaiken arvoista.
Yllätyslaatikot ovat vasta alkua siihen mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Pelaamisesta on tullut erittäin suosittu harrastus, joten markkinoille on odotettavissa aina vain mielenkiintoisempia virtuaalisia tuotteita. Se millaiseen digitaalisen pelimaailmaan itse haluaa sukeltaa on täysin omista valinnoista kiinni. Voit rakentaa ja luoda juuri sellaisen peliympäristön, juuri sellaisilla ominaisuuksilla ja yllätyksillä kuin itse haluat.