Mobiilipelaamisen nousu ja sen vaikutus peliteollisuuteen
Mobiilipelaaminen lähti aikoinaan kunnolla liikkeelle suomalaisen Nokian matopelin kautta. Monet muistavat yhä kyseisen matopelin, vaikka aikaa sen kulta-ajoista on jo yli 20 vuotta. Sittemmin varsinkin kosketusnäyttöjen ja netin ansiosta pelaaminen on ottanut isoja loikkia eteenpäin. Uudenlaiset mobiilipelit ovat samalla muuttaneet koko peliteollisuutta.
Mobiilipelaaminen muuttanut pelialaa
Mikään pelitoimiala ei ole voinut välttyä mobiilipelaamisen tuomalta muutokselta. Tämä pätee myös kasinoalaan ja nettikasinoihin, missä mobiilipelaaminen on ohittanut useiden tutkimusten mukaan tietokoneella pelaamisen. Vulkan Vegas ja muut huippuluokan sivustot tarjoavat kätevän käyttöliittymän pelata kaikkia kasinopelejä puhelimella joko lataamalla sovelluksen tai pelaamalla selaimen kautta.
Parhaat pelisivustot mahdollistavat koko pelikokemuksen mobiilisti, sisältäen myös rekisteröitymisen, rahansiirrot ja bonusten käyttämisen. Pelaajien ei siis tarvitse siirtyä missään vaiheessa tietokoneen ruudulle, elleivät niin itse halua. Monen pelaajan mielestä pelien pelaaminenkin on jopa mukavampaa puhelimella, kuin tietokoneella.
Mobiilikäyttöliittymässä kaikki turha on riisuttu pois, joten pelaajat näkevät hyvin pelkistetyn ruudun. Kaikki painikkeet ovat korostetusti esillä, jotta pelaaminen onnistuu vaivatta.
Freemium-malli muokannut pelialaa
Mobiilipelaamisen taloudellinen vaikutus on ollut merkittävä peliteollisuuden tulonlähteiden muokkaamisessa. Perinteisten kertamaksullisten pelien sijaan mobiilipelien markkinoilla on yleistynyt freemium-malli, jossa peli itsessään on ilmainen, mutta pelaajat voivat tehdä mikromaksuja lisäsisällöstä, kuten virtuaalisista esineistä, hahmoista tai pelin sisäisistä valuutoista. Mallista on tullut todella suosittu, sillä se sallii pelin kokeilun maksutta. Kun sitten pelaaja on ihastunut peliin, voi hän tehdä pelin sisäisiä ostoksia.
Mainostulot ovat toinen merkittävä osa mobiilipelaamisen ansaintamallia. Pelit, jotka eivät vaadi mikromaksuja, saattavat sisältää mainoksia, jotka pelaajat voivat katsoa saadakseen pelinsisäisiä palkintoja. Tietyllä tavalla freemium- ja mainosmalli ovat osa isompaa trendiä netissä. Netissä monet palvelut ovat ilmaisia ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Myös esimerkiksi musiikki-, elokuva- ja äänikirja-alat toimivat vastaavasti. Ansainta mainoksilla mahdollistaa pelien ilmaiseksi tarjoamisen suurelle yleisölle samalla kun kehittäjät saavat tuloja mainosnäytöistä.
Muutoksia pelien kehittämiseen
Suomikin on päässyt maistamaan menestystä mobiilipelien genressä. Rovio Entertainmet räjäytti pankin julkaisemalla Angry Birds -pelin, josta tuli maailmanlaajuinen ilmiö. Toinen valtavaa suosiota saavuttanut yhtiö on Supercell, joka on parhaiten tunnettu Clash of Clans -pelistään.
Mobiilipelien kehittäminen on vaatinut suomalailta pelinkehittäjiltä innovatiivista ajattelua ja mukautumista mobiilialustojen erityispiirteisiin. Yksi keskeinen haaste on ollut lyhyiden pelisessioiden vaatimusten täyttäminen. Koska mobiilipelaaminen tapahtuu usein lyhyissä jaksoissa, kuten bussimatkan tai tauon aikana, pelien on oltava helposti saatavilla ja pelattavissa pieninä annoksina. Varsinkin Angry Birds iski tähän tarpeeseen erinomaisesti.
Kosketusnäytön käyttöliittymät ovat toinen tärkeä tekijä mobiilipelien kehittämisessä. Pelinkehittäjien on suunniteltava ohjausjärjestelmiä, jotka hyödyntävät kosketusnäytön intuitiivisuutta ja helppokäyttöisyyttä, mutta samalla välttävät monimutkaisuutta, joka voisi haitata pelikokemusta. Kosketusnäytöllä pelattavat pelit ovatkin ominaisuuksiltaan usein hieman yksinkertaisempia, kuin mihin tietokoneella ja konsolilla on totuttu.
Vaikka yksinkertainen käyttöliittymä on valttia, pelaajat haluavat kuitenkin entistä näyttävämpiä pelejä grafiikoiltaan. Samoin myös juonilta odotetaan enemmän, pelaajat haluavat mukaansatempaavia seikkailuja ja kehittäjät ovat vastanneet tähän tarjoamalla entistä monipuolisempia ja syvällisempiä pelejä.
Vaikutukset ovat ulottuneet tietokone- ja konsolipelaamiseenkin
Mobiilipelaamisen nousu on tuonut mukanaan merkittäviä muutoksia ja haasteita perinteisille pelikonsoleille ja PC-pelaamiselle. Mobiilipelien helppokäyttöisyys, saavutettavuus ja jatkuva teknologinen kehitys ovat houkutelleet suuren määrän pelaajia, jotka aiemmin olisivat pelanneet vain konsoleilla tai PC:llä. Lähes kaikilla aikuisilla on älypuhelin, joten erillistä laitetta ei tarvitse hankkia. Lisäksi mobiilipelien lataaminen onnistuu hetkessä sovelluskaupasta – kynnys kokeilla maksuttomien pelien pelaamista on siis hyvin pieni.
Yksi suurimmista haasteista pelinkehittäjille on ollut löytää tasapaino syvällisten ja graafisesti rikkaiden pelikokemusten tarjoamisen sekä mobiilipelien yksinkertaisuuden ja lyhyiden pelisessioiden välillä. Toisaalta tietokone- ja konsolipelien kehittäjät joutuvat ottamaan huomioon myös mobiilipelien ansaintamallit, joita ei aina pysty monistamaan samalla tavalla suuremmille laitteille.
Julkaisijoille mobiilipelaamisen nousu on tuonut paineita investoida yhä enemmän resursseja mobiilialustoille, samalla kun he tasapainottelevat konsoli- ja PC-pelien tuotannon kanssa. Koska mobiilipelaamisen suosio kasvaa niin kovalla vauhdilla, monet pelifirmat ovat siirtäneet valtavasti panoksia uusien mobiilipelien kehittämiseen. Monet pelit kehitetään mobiiliedellä, eli tietokonekäyttöliittymä suunnitellaan vasta kun tiedetään, miltä peli näyttää ja tuntuu mobiilissa.
Pelaaminen aiempaa sosiaalisempaa
Mobiilipelaaminen on muuttanut merkittävästi sosiaalista vuorovaikutusta ja pelien ympärillä olevaa kulttuuria. Mobiilipelit ovat tehneet pelaamisesta aiempaa sosiaalisempaa ja vuorovaikutteisempaa, sillä ne mahdollistavat pelaamisen missä ja milloin tahansa, usein yhdessä ystävien tai tuntemattomien kanssa verkon kautta. Nykyisein 4G- ja 5G-liittymät ovat niin nopeita, että monipelitkin pyörivät ilman nykimistä vaikka kesämökeiltä pelattaessa. Samalla pelaajat voivat myös rupatella keskenään.
Tällaisista peleistä voidaan esiin nostaa esimerkiksi "Clash Royale" ja "Words with Friends", jotka ovat suosittuja myös nuorten suomalaisten keskuudessa. Mobiilipelit eivät ole kuitenkaan vain nuorten suosiossa, sillä ne ovat houkutelleet pelaamaan paljon aivan uudenlaisiakin kohderyhmiä, kuten eläkkeellä olevia ja naisia. Älypuhelimien ja tablettien laajamittainen käyttö on tehnyt pelaamisesta helpompaa ja edullisempaa kaikille, mikä on madaltanut kynnystä uusien pelaajien liittyä mukaan.
Mobiilipelien lyhyt historia
Mobiilipelien historia alkoi kehittymään 1990-luvlla Nokian matopelistä. Mobiilipelaamisessa seuraavia voidaan pitää jonkinlaisina virstanpylväinä:
● Matopeli (Nokia) – Yksi ensimmäisistä ja suosituimmista matkapuhelinpeleistä. Peli julkaistiin 1997.
● Tetris – Ensimmäinen värinäytöllä pelattava mobiilipeli, joka julkaistiin 2003.
● iPhone ja App Store – Mobiilipelaamisen mullistava teknologinen alusta näki päivänvalon 2007.
● Angry Birds (Rovio) – Ensimmäinen globaalisti menestynyt mobiilipeli, josta suomalaiset ovat ylpeitä. Peli julkaistiin 2009.
● Clash of Clans (Supercell) – Freemium-mallin menestyksen myötä pelin sisäiset ostot yleistyivät. Myös tämä vuonna 2012 julkaistu peli on Suomesta.
● Pokémon GO (Niantic) – Peli nousi valtavaan suosioon lisätyn todellisuuden viemällä pelit uudelle tasolle. Peli julkaistiin 2016.
Nämä virstanpylväät ovat muovanneet mobiilipelaamisesta globaalin ilmiön, joka jatkaa kehittymistään